KHUTBAH NIKAH DALAM
BAHASA JAWA
Oleh : Hasysa
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم.
الحَمْدُ للهِ الَّذِي لاَ تُصَادِفُ سَهَامَ اْلأَوْهَامِ فيِ عَجَائِبِ
صُـنْعِهِ مَجْرَى. وَلاَ تُرْجَعُ اْلعُقُوْلُ عَنْ أَوَائِلِ بَدَاِئعِهَا
إِلاَّ وَالِهَةٌ حَيَّرَى. وَلاَ تـُزَالُ لَطَائِفُ نِعَمِهِ عَلَى
اْلعَالَمِيْنَ تـَتـْرَى. فَهِيَ تــَتَوَالَّى عَلَيْهِمْ اِخْتِيَاراً
وَقَـهْراً. وَمِنْ بَدَاِئـعِ أَلْطَافِهِ أَنْ خَلَقَ مِنَ اْلمَاءِ
بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَصَهْراً. وَسَلَّطَ عَلَى اْلخَلْقِ شَهْوَةً
اِضْطَرَّهُمْ بِهَا اْلحِرَاثـَةُ جَـبْراً. وَاسْتَبـْقَى بِهَا
نَـسْلُهُمْ إِقْهَاراً وَقَسْراً. ثُمَّ عَظَّمَ أَمْرَ اْلأَنْسَابِ
وَجَعَلَ لَهَا قَدَراً. فَحَرَّمَ بِسَبَبِهَا السِّفَاحَ وَ بَاَلغَ فيِ
تَقْبِيْحِهِ رَدْعاً وَ زَجْراً. وَجَعَلَ اِقْتَحَامَهُ جَرِيْمَةً
فَاحِشَةً وَأَمِرَ إِمْراً، وَنَدَبَ إِلَى النِّكَاحِ وَحَثَّ عَلَيْهِ
اِسْتِحْبَاباً وَأَمْراً. وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى مُحَمَّدٍ
المَبْعُوْثِ بِالإِنْذَارِ وَالبُشْرَى. وَعَلَى آلهِ وَأَصْحَابِهِ صَلَاةً لَا
يَسْتَطِيْعُ لَهَا الحِسَابُ عَدًّا وَلَا حَصْراً. وَسَلَّمَ
تَسْلِيْماً كَثِيْراً. أَمَّا بَعْدُ:
Sekabehing puji kagem Gusti Alloh ingkang boten paring winates dumateng pamikiring menungso tumprap kaajaiban sangkan paranning dumadi. Ingkang boten paring karibetan dumateng akaling menungso kangge mbikak werdining sangkan paranning dumadi, kejawi akal ingkang gemblung nampi panguwaosipun Gusti Alloh. Ingkang tansah lumeber kawelasasihipun maringi kanugrahan dumateng samudoyo jagad panguripan, arupi nikmat mupangat ingkang kanugrahaken dumateng samudayanipun, kanti sumejo ngupoyo kanugrahan kolowau utawi boten sumejo. Soho wiwit saking kawelasasihipun manyipto menungso saking toyo komo (mani), lajeng dumados sesambungan sesimahan, kanti jalaran gegarisan nasab utawi kanti jalaran ngedekaken jejodohan ponokrami. Ugi ingkang maringi kanugrahan nepsu syahwat dumateng menungso ingkang kanti jalaran meniko menungso saget ngetrepaken nepsu syahwat meniko kanti netepi angger-anggering jagad. Pramilo meniko, kanti netepi angger-anggering jagad linahiraken bebrayan anak putu. Salajengipun Gusti Alloh dadosaken kawigaten ngenani prakoro nasab soho dadosaken satunggaling angger-angger kangge pranatanipun. Pramilo meniko, lajeng dipun karamaken sesambungan nzino soho ngetrepaken nepsu syahwat ingkang nerak soho nyeleweng saking angger-angger kolowau, dados satunggaling lelampahan ingkang leres-leres cinegah. Soho tiyang ingkang jejarag nyeret awake ngelampahi lelampahan ingkang cinegah kolowau minongko ngelampahi dedosan ingkang sanget nisto soho leres-leres minongko ingkang ngelampahi dedosan soho kamunkran. Sawentawisipun Gusti Alloh maringi pangarah dumateng menungso soho marintah supados ngelampahi jejodohan ponokrami, kanthi parintah sunnat utawi wajib. Salajengipun shalawat sarto salam mugi-mugi tansah lumeber dumateng junjungan kito Nabi Muhammad saw., ingkang dipun utus supados maringi pangenget-enget soho pawartos kebingahan. Ugi mugi-mugi dipun lumeberaken dumateng prokaluargo soho sokabatipun, minongko luberaning shalawat ingkang boten winates, soho salam ingkang maluber-luber. Amma ba’du :
قال الله تعالى في كتابه الكريم : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا اتَّقُوا الله حَقَّ تُقَاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ إلاَّ وَأَنتُم
مُسْلِمُونَ.[1] يَا
أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِى خَلَقَكُم مِّنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ
وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَاءً،
وَاتَّقُوا الله الَّذِى تَسَاءلُونَ بِهِ والأَرْحَامَ، إنَّ الله كَانَ
عَلَيْكُمْ رَقِيباً. [2]
يَا أَيُّهَا الَّذِين آمَنُوا اتَّقُوا الله وقُولُوا قَوْلاً سَدِيداً .
يُصْلِحْ لَكُمْ أعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ، وَمَنْ يُطِعِ الله
وَرَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظِيماً. [3]
He wong-wong kang podho ngimani, takwoho siro kabeh marang Gusti Alloh kanti sabener-benere takwomarang panjenenganipun; lan ojo nganti pisan-pisan siro kabeh tumekaning pati kejobo kanti ngugemi ageman agomo Islam. He wong-wong kang podho ngimani, takwoho siro kabeh marang Gusti Alloh lan rembuganno kanti embugan kang pener, temtune Gusti Alloh dadekake kabecikkan marang siro kabeh marang amalan-amalan siro kabeh lan paring pangapuro marang siro kabeh marang doso-doso siro kabeh. Lan sopo wae kang tuhu miturut marang Gusti Alloh lan Rasule, mongko sabenere deweke kabeh wus entuk kamenangan kang agung.
Kekalih bakal besan ingkang kabagyan ….
Kekalih bakal sarimbit pinganten ingkang ajer sumringah ….
Kawulo aturaken ngangge ukoro
“bakal besan” soho “bakal sarimbit pinaganten” keranten akad nikah utawi ijab
qobul dereng dipun tindakaken, insya Allah sakedap malih nembe bade dipun
tindakaken. Sasampunipun akad manke nembe kanti gumathok soho sah bakal besan
dados besan lan bakal sarimbit pinaganten dados sarimbit pinaganten.
Pernikahan, jejodohan meniko, boten
namung sawentawis nuruti karep lan jumbuhake roso katrisnane priyo lan wanito.
Boten namung sawentawis nerusno pangalembono lan endahing ukoro kang sarwo
manis. Sanadyan akeh ing tengah ndalan suloyo dadi gegirisi asifat bengis, sing
wadon nyandang tetangis, karono sing lanang keserupan iblis. Lali
duk naliko semono ing malem kemis, pas udan rintis-rintis grimis, podho mangan
bolu lapis.
Pernikahan, jejodohan meniko
minongko sunnah Rasul ingkang kinurmat soho suci. Pawongan sinten kemawon
ingkang boten nindakaken sunnah meniko utawi sumejo wadat tanpo bebrayan,
piyambakipun boten kalebet golonganipun umat Islam. Pramilo meniko, luweh-luweh
dumateng bakal sarimbit pinanganten kekalih, kawulo wanti-wanti bilih
pernikahan, jejodohan meniko boten dados lelampahan kados gegojegan, cobi-cobi
icip-icip, utawi kados tumbas sandangan, dipun cuci lan disetriko ngangge
wewangian lan dianggo saben dino, nanging sawuse bosen lan ora nganggokno maneh
karono wus ono ijole sing anyar soko toko, sing lawas diklimprukake,
disingkirno bloko suto karono diroso ora migunani maneh. Na’udzu billahi
min … dzalik.
Hadirin hadirot ingkang dipun rahmati Gusti Alloh ….Kekalih bakal besan ingkang kabagyan ….
Kekalih bakal sarimbit pinganten ingkang ajer sumringah ….
Kito sami ingkang hadir wonten
mriki bade anyekseni panjenengan kekalih bade nindakaken menopo ingkang poro
alim ulama nyebataken injih meniko akad nikah utawi ijab qabul, senaoso kanti
gumathoking pranatan administratif iangkang tapak asmo wonten berkas
berita acara saking KUA namung tiyang kalih seksinipun.
Kito sami ingkang hadir wonten
mriki yakin panjenengan kekalih sampun sumadyo, pisik utawi psikis kangge
nindakaken sunnah Rasul akad nikah meniko, ingkang wonten al-Quran dipun
sebataken pinongko mitsaqan ghalizha (prasetyo agung utawi kukuh).
Wonten al-Qur’an istilah meniko namung sinebataken
kaping tigo :
Kaping sepindah : Naliko Gusti Alloh mundut
prasetyo kalih poro Nabi, Nabi Nuh as, Ibrahim as, Musa as soho Isa as (QS.
al-Ahzab, 33 : 7)
Kaping kalih : Naliko Gusti Alloh ngangkat gunung
Tursina ing nduwure sirahe bani Israil supados nerimo prasetyo wonten
ngarsanipun Gusti Alloh (an-Nisa, 4 :154)
Kaping tigo: Naliko Gusti Alloh
nyebataken ngenani prasetyo wonten jejodohan nikah (an-Nisa, 4 : 21).
Pernikahan, jejodohan meniko dipun
sebat pinongko mitsaqan ghalizha (prasetyo agung utawi kukuh) saget
kito sami mangertosi keranten mawi akad meniko : sepindah, ngalalaken
ingkang karam. Werdinipun sesambungan ingkang saderengipun karam kanti
sabakdanipun akad meniko dados kalal. Kaping kalih, kanti akad meniko
bade nglahiraken samudoyo hak soho kawajiban setunggal lan setunggale ing dalem
simah bebrayane ngaurip. Kaping tigo, bade nglahiraken anak putu
ingkang cetho trewoco nisbat kukum nasabipun kangge ngelajengaken bebrayan
uriping menungso wonten jagad gumelar meniko.
Salebetipun ngelampahi simah
bebrayane ngaurip saget dipun ngibarataken kados nembe nyepeng nahkodo kapal
wonten tengahing samodro ingkang boten kasepen saking poncoboyo sabetaning
ombak soho lesus. Menawi sang nahkodo kolowau cekatan soho trampil anggenipun
nahkodani kapal bade selamet soho saget dumugi papan ingkang dipun tuju.
Sawangsulipun menawi sang nahkodo kolowau klepyan soho boten nguasani kapal
temtu bade kerem ambles wonten samodro. Na’udzu billahi min … dzalik.
Hadirin hadirot ingkang dipun rahmati Gusti Alloh ….Kekalih bakal besan ingkang kabagyan ….
Kekalih bakal sarimbit pinganten ingkang ajer sumringah ….
Ingkang wigati kados dene dipun
sebataken wonten ayat al-Qur’an kolowau pamungkasipun ing dalem simah bebrayane
ngaurip : sepindah, qulu qaulan syadida. Direkso tutur wicoro
keranten masalah alit saget dados ageng keranten tutur wicoro. Sawangsulipun
masalah amrat dipun roso enteng keranten tutur wicoro. Kaping kalih, yuslih
lakum a’malakum wa yaghfir lakum dzunubakum. Menungso meniko beten
moloikat soho boten pisan-pisan bade saget dados moloikat. Kadangkolo khilaf,
lali, lan salah. Nanging ampun ngantos dados iblis ingkang salah
salami-laminipun. Ndang cepeto tobat, njaluk pangapuro marang Gusti Alloh lan
podho pangapuran antarane siji lan sijine, lajeng akeh-akeh ngamal soleh.
Makaten meniko antawisipun ciri
simah bebrayane ngaurip ingkang takwo, mituhu lan miturtut marang dawuhe Gusti
Alloh soho Rasulipun ingkang dipun janjekaken bade kantuk kanugrahan fauzan
‘azhima (kamenangan ingkang agung). Walhasil, mugi-mugi kanti sabakdane
nindakaken mitsaqan ghalizha sawentawis malih, insya Allah bade kantuk
kanugrahan fauzan ‘azhima, amin Allohumma … amin.
وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ.
والسلام
عليكم ورحمة الله وبركاته.
KHUTBAH
NIKAH BAHASA INDONESIA
Ditulis Oleh K. Musthofa dan
dibacakan pada pernikahan Putri Beliau
Bapak ibu saudara yang
dimulyakan Allah.
Pertama-tama, perkenankanlah
kami untuk menyampaikan sepatah dua patah kata, sebagai pelengkap serta
kesempurnaan pada saat-saat yang berbahagia ini serta saat yang mengesankan dan
saat yang tak mudah dilupakan bagi kita, terutama bagi mempelai berdua, yaitu
suatu upacara yang sangat penting bagi kehidupan seseorang ialah upacara
Akad Nikah. Saya katakan sangat penting karena, masalah perkawinan bagi
kehidupan seseorang merupakan masa peralihan dari Alam Dewasa ke alam Berumah
Tangga yang menjadikan kesan kesempurnaan dalam hidup tiap-tiap umat,
tanpa adanya akad nikah, tak mungkin akan terbina rumah tangga yang sejahtera,
untuk itu, agama memerintahkan membina rumah tangga yang aman dan sempurna
dengan melalui melaksanakan nikah sebagaimana yang telah ditentukan oleh
syari’at agama yang telah diatur oleh pemerintah dalam pelaksanaannya.
Oleh karena itu Allah
menciptakan manusia berupa Pria dan Wanita agar saling menyempurnakan
kehidupannya bersama-sama karena itu seorang Pria belum sempurna hidupnya
sebelum beristri. Demikian halnya seorang wanita belum lengkap hidupnya sebelum
bersuami.
Hadirin yang budiman arti
pernikahan yaitu, suatu ikatan lahir batin yang diperintahkan oleh agama,
antara seorang laki-laki dan seorang perempuan untuk memenuhi hajat hidup
bersama dan berrumah tangga untuk memperoleh keturunan yang syah, dengan
sarat-sarat yang ditentukan oleh syariat agama.
Para hadirin dan mempelai
berdua, ada juga orang yang merasa takut menjalankan pernikahan karena terlalu
banyak pertimbangan dari segi laba dan ruginya dalam pernikahan. Jadi
seolah-olah pernikahan harus menunggu kalau hartanya sudah melimpah sekalipun
jadi jejaka tua. Padahal perkawinan sangat simpel dan sederhana, sehingga hanya
kapital sepeda ontel, mereka berani melaksanakan perkawinan, asalkan kedua
mempelai itu ada kesiapan untuk berumah tangga dan tau betul bahwa pernikahan
adalah sunnah rosul dan termasuk ibadah.
Maka dengan rasa tawakkal
dan penuh keyakinan serta bertanggung jawab dan di awali dengan
Bismillahirrohmanirrohim ternyata banyak yang sukses dan berbahagia sampai
kaken-kaken ninen- ninen.
Rosululloh bersabda
اَلنِّكَاحُ
سُنَّتِيْ وَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِيْ فَلَيْسَ مِنِّيْ
Perkawinan adalah Sunnahku,
barangsiapa tidak mengikuti sunnah-Ku, maka ia tidak termasuk golongan-Ku.
Namun ada juga seorang yang
kaya raya, pernikahan dilaksanakan dihotel mewah yang berbintang, dihadiri para
pejabat yang ternama serta menghabiskan biaya yang besar nominalnya namun
perkawinan baru berselang beberapa bulan, rumah tangganya porak poranda dan
terjadilah perceraian. Karena kurangnya memahami aturan-aturan pernikahan dan
mungkin tidak didasari dengan ibadah tetapi semata-mata hanya mengikuti nafsu
birahi belaka. Maka akhirnya tidak mendapatkan kebahagiaan dari Allah SWT.
Melainkan hanya kebencian dari Allah SWT. Maka yang penting bagi pasangan calon
suami istri harus selalu ingat dan faham betul firman Allah :
وَعَاشِرُوْهُنَّ
بِالْمَعْرُوْفِ
Pergaulilah
istrimu dengan baik.
Didalam ayat tersebut, Allah
memperingatkan pada calon suami untuk berlaku baik dalam segala bidang dan
dalam urusan rumah tangga diantaranya adalah: bergaul dengan istri dengan cara
yang ma’ruf baik dalam tutur kata maupun dalam perbuatan.
Rosululloh SAW bersabda :
أَكْمَلُ
الْمُؤْمِنِيْنَ إِيْمَانًا أَحْسَنُهُمْ خُلُقًا. وَخِيَارُكُمْ خِيَارُكُمْ
لِنِسَائِهِمْ
Orang mu’min yang paling
sempurna imannya ialah yang terbaik budi pekertinya, dan orang pilihan diantara
kamu ialah yang berbuat baik kepada istri-istri mereka. (HR.Tirmidzi dan Ibnu
Hibban dari Abu Hurairah)
Rosululloh bersabda
مَا
أَنْفَقَ الرَّجُلُ فِيْ بَيْتِهِ وَأَهْلِهِ وَوَلَدِهِ وَخَدَمِهِ فَهُوَ لَهُ
صَدَقَةٌ
Segala sesuatu yang
diberikan oleh suami dalam rumah tangganya untuk istrinya, anak-anaknya dan
pembantunya maka hal itu menjadi sodaqoh baginya (HR. Tobroni)
Sekarang sebaliknya
bagaimana menjadi seorang istri yang baik, istri baik ialah wanita yang
mengerti tugas-tugasnya dan tidak banyak tuntutan.
Sabda Nabi Muhammad SAW
وَالْمَرْأَةُ
رَاعِيَةٌ عَلَى بَيْتِ زَوْجِهَاوَوَلَدِهِ
Kaum
wanita adalah pemimpin/ bertanggungjawab atas rumah tangga suaminya dan
anak-anaknya.
Ada Hadits lain menerangkan
bahwa Wanita yang paling baik ialah bila engkau lihat maka ia menggembirakan,
bila engkau perintah mentaatinya dan bila engkau tidak di rumah ia menjaga
hartamu dan menjaga dirinya.
Demikian beberapa pelajaran
dari Rasululloh untuk mempelai berdua. Dan kami doakan semoga pernikahan ananda
berdua betul-betul barokah dan manfaat serta diridhoi Allah SWT. Dan semoga
dapat menemukan rasa sakinah, mawaddah, warohmah. Amiin Ya Robbal Alamiin.
أقول قولي
هذا واستغفروا الله العظيم
0 komentar:
Posting Komentar